Oplossing?
De streep is getrokken op 2 juli 2015. En terug in vee gaat hoe dan ook gebeuren. Sector heeft alle belang bij behoud derogatie, al is het alleen al om de mestafzetkosten. Via Zuivelnl af te dwingen systeem . Zit je boven je aantal op 2 juli, geen melkgeld, zit je eronder, krijg je dubbel. Via voerspoor nog een en ander doen en het signaal naar Brussel is in elk geval overduidelijk. Dan in 2018 handel in rechten en kunnen velen weer door.De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden derogatie , vee , 2015 , melkgeld , voerspoor , brussel en zuivelnl geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Moet er wel een bevestiging komen dat de derogatie er blijft.
Maar heb je de banken al wel eens gevraagd , wat die er van vinden?
ben wel benieuwd hoelang rfc dat volhoudt dat dubbel uit betalen van de garantieprijs bij de niet groeier
Beginnen in april effect voerspoor,is pas jaar later bekend.
Maar van Dam kan het meenemen in de onderhandelingen,nitraatcommissie
Zal onder de indruk zijn..
Dubbel melkgeld zie ik wel zitten,regel het maar!
Het lijkt me verstandig om al vast te schakelen naar plan B, je afhankelijk maken van een regering die regeert bij de waan van de dag en blunder na blunder begaat lijkt mij nou niet verstandig. Zorgen dat je zsm het grasland gescheurd krijgt, kun je al vast fosfaatarme en energierijke producten telen voor voerseizoen 2018 en in 2017 een poging doen tot het opmaken van het gewonnen gras in 2016.
Is dit een proefballonnetje of een realistisch plan, kan Zuivel.nl zaken afdwingen die tegen de statuten van de afzonderlijke coöperaties in gaan?
En welke referentie wil je als uitgangspunt nemen, aantal stuks vee, of geleverde liters?
De eerste is bij RFC niet in beeld, en de tweede heeft als nadeel dat mensen geen koeien gaan opruimen, maar de krachtvoergift terugschroeven. Onduidelijk welk effect dat heeft op de P produktie.
En als andere verwerkers niet mee doen, zal de verkoop van transporttankjes exploderen, zeker bij oplopende melkprijzen
Om het extra vaart bij te zetten voor de rest van het jaar een slachtpremie van €300 per koe. Moet toch ergens die 23 miljoen aan opmaken.
Laat de mestmarkt in 2017 zijn werk dan maar doen, de veestapel gaat dan hoe dan ook kleiner worden. De meest intensieve bedrijven zullen dan de zwaarste lasten dragen, zoals het ook hoort. Mestverwerking krijgt een enorme boost.
Tegelijkertijd kunnen dan onderhandelingen voor een nieuwe derogatie worden opgestart. Hopelijk door een nieuw bewindspersoon. Alle mogelijkheden liggen dan open:
- verwerkte en geexporteerde mest niet meetellen bij produktie
- derogatie alleen op grasland, ook op gemengde bedrijven.
- rekening houden met gebiedsverschillen t.a.v. waterkwaliteit , daardoor eventueel gedifferentieerde derogatie per gebied/grondsoort of zelfs per bedrijf
Ik zie het exacte voorstel graag tegemoet, en dan kunnen we beslissen.
Ik neem aan dat wordt gekeken naar de hoeveelheid mestfosfaat op 2 juli en niet naar melkproductie. Er moeten gewoon koeien weg in Nederland.
Gewoon grondgebondenheid verplicht stellen, iemand die 1 koe per ha. heeft kan misschien nog uitbreiden en iemand van 3 moet terug naar 2.
Spreiding is volgens mij de oplossing.
Intensieve boeren en extreme groeiers die bijv. van 80 (met 40 ha.) naar 300 koeien zijn in laten leveren want dat zijn de grootste veroorzakers van dit probleem.
Dus wss is hij zo gek nog niet, en de kans op een winnend lot kon wel eens vele malen groter zijn dan in de staat zijn loterij.