Op het nippertje,

Beste discussieleden: Voor het volzuigen van de mesttank laat ik de trekker op de ''1.000-toeren-aftakas''draaien bij licht verhoogd motertoerental. Als de tank vol is schakel ik de aftakas uit met de handkoppeling. Bij Fendt mag deze onbeperkt in ontkoppelde stand blijven staan en onderweg naar het land schakel ik dan de aftakas naar de ''540''-toeren stand. Zo ook vanmiddag, echter nu knapte de kabel van de handkoppelingshendel precies op het moment dat ik de schakelhendel uit de ''1.000'' toerenstand in ''neutraal'' zette, dit bij bijna volgas!
Zo'n ''grap'' kun je bijvoorbeeld met omhooggeklapte hooischudder maar beter niet hebben.
anonymous_35

Reacties

anonymous_8
Je neemt onverantwoorde risico's Wim
Farmer_
Mazzel gehad, bespaar je nu brandstof met de 1000 toeren?
cs-agrar
kreeg net nog mail van Troostwijk Auctions, hebben een 716 staan, da's knopje drukken werk wim, ist wat?
Gewoon een nieuwe kopen wim .Een ZETOR bij deze melk prijzen


1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/03/2010 12:31 door DE TUKKER OET TWENTE.
producent
Wimsumar Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beste Ap: Heeft u met eigen ogen die ''gescheurde
> leiding''gezien? Dit wil zeggen, het is een zeer
> ongeloofwaardig verhaal.. Zo'n storing is volgens
> mij nog nooit voorgekomen. Wat wel veelvuldig
> gebeurd (in geval van vermeend
> oliedruk-wegvallen), is dat de drukschakelaar
> defect is. Met andere woorden, is de moter ''voor
> niets''gedemonteerd (of in ieder geval
> alszodanig in rekening gebracht) omdat
> aanvankelijk de defecte drukschakelaar 'over 't
> hoofd is gezien' ?

Beste Wim,carter losschroeven en je bent er bij. en misschien is het opzuig filter afgebroken geweest.
Wimsumar
Beste Melkwit: Ja, dat advies zal ik ter harte nemen ( hoewel, trekker is 23 jaar oud, kabel ook, dus........)
Wimsumar
Beste Farmer: Het scheelt bij het volpompen in ieder geval een hoop (moter)herrie.
Brandstofverbruik lig ik niet wakker van. De beide trekkers maken samen een kleine 500 uur per jaar en met de 1.250 liter voorraadtank kan ik ongeveer 10 maanden vooruit.
Wimsumar
Beste discussieleden: Ap komt uit Friesland.

Ap Schreef:
-------------------------------------------------------
>door sluiting in de schakelaar
> de tussenas kan daar slecht over.

De door mij gemarkeerde woordjes ''sluiting''en ''over'' zijn letterlijk fries taalgebruik.


1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/03/2010 17:14 door Wimsumar.
Wimsumar
Best Klaas Vogelzang: Ineens ( 17:14 uur) voelde ik iets ''bovennatuurlijks'' (?)


1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/03/2010 17:16 door Wimsumar.
Wimsumar
Beste Klaas Vogelzang: Nu vraag ik me wel af, gezien de titel van m'n topic, waarom wist ik dat gisteren al?

By the way: Op dit moment voorzie ik nog niet''dat er een vliegtuig uit de lucht valt''.
Wimsumar
Beste Ap: Heeft u met eigen ogen die ''gescheurde leiding''gezien? Dit wil zeggen, het is een zeer ongeloofwaardig verhaal.. Zo'n storing is volgens mij nog nooit voorgekomen. Wat wel veelvuldig gebeurd (in geval van vermeend oliedruk-wegvallen), is dat de drukschakelaar defect is. Met andere woorden, is de moter ''voor niets''gedemonteerd (of in ieder geval alszodanig in rekening gebracht) omdat aanvankelijk de defecte drukschakelaar 'over 't hoofd is gezien' ?
Wimsumar
Beste Kye: Oei..
Ja. kijk de waarschuwing negeren daar kan ik niet voor instaan. Toch geluk bij ongeluk, het bespaarde wel het onterecht vervangen van de drukschakelaar à €10,-
Wimsumar
Beste Jan: Daar heeft u helemaal gelijk aan. Ook na 23 jaar, en dus niet tijdig vernieuwen van de gedateerde kabel mag zoietsniet gebeuren. Je zal net met de vetspuit tussen/onder de hooischudder liggen
Helaas moet ik de aanbeveling '' een ander merk''te kiezen afwijzen. De verslechtering van het dagelijkse bedieningscomfort doet je/me de das om
Wimsumar
Beste Theo: Met name een machine als een schudder heeft vetnippels die berijkbaar/onberijkbaar zijn in werk- of transportstand. Dan is het handig dat er een trekker voor staat met draaiende moter.
Wimsumar
Beste Henk: Als de moter van de trekker draait, dan hoeft de schudder nog niet te draaien als ik deze aan het doorsmeren ben. Zoals ik zei, een aantal nippels is makkelijker bereikbaar met opgeklapte machine en een aantal met uitgeklapte. Nu dus deze week de aftakaskabel knapte en de aftakas ''spontaan''in beweging zou komen is de aandacht natuurlijk weer aangescherpt.
Anderszijds, als de schudder in de berging staat (opgeklapt) moet je er terdege op letten dat ie niet achteroverslaat als je er op klautert om de bovenste rotors te smeren.
Wimsumar
Beste Theo: Nee, bij de 6-rotor P.Z. van mij kan ik de kruiskoppelingen in de scharnierpunten alleen in opklapstand smeren.
Wimsumar
Beste Theo: Inruilen? Welnee, hij is nog maar een 12-13 jaar oud. Een 7,5 meter brede en gedragen Kuhn wordt denk ik net te zwaar om er tijdens ''transport''nog een beetje fatoenlijk mee te kunnen rijden.
Wimsumar
Beste Theo: Dan kunnen die van mij het ook.
Wimsumar
Beste Gezienus: Die duitse boeren in de video hebben toch wat vreemds over zich: ze noemen zichzelf/ durven zichzelf noemen Farmer, met hoofdletter F
Wimsumar
Beste Matt: Inderdaad, dan vraag je je af:Hé, waar komt die tweede stuurknop nu ineens vandaan?
gezienus

gezienus
die kleine 10 jaren dat wij hier zitten had ik ook wel een paar minuten vol kunnen plakenmet fotos .De bizare dingen die wij hier beleeft hebben , wiel verloren van de mesttank die lag toen vol midden op de spoorlijn naarholland. onder het maaien met de voorwielenboven op de frontmaaier gereden om dat de vergrendeling los liet.,om noch even terug te komen op jouw kabeltje heb het zelfde gehad bij die 145 renault maar toen van de voetkoppeling ,je zult maar net voor een dichte stal deur rijden en wilt / kunt dan niet stoppendan ben jetoch een paar sec te laat met je reactie
Albert
Klopt,maar door sluiting in de schakelaar kan de aftakas gaan draaien met de maaier in de transportstand,de tussenas kan daat slecht over.
Albert
Kabel ?
Albert
Buurman wel twee keer door software storing
Albert
Stap de trekker in om de aftakas in te schakelen voor de mestmixer,precies op dat moment valt de smeeroliedruk van de motor weg.Stopgezet,afgevoerd, bleek een leiding gescheurd te zijn in de motor.Deze is vervangen en verder geen mototschade Als het 20 sec later gebeurt was,had er een nieuw blok voor gemoeten.
Albert
Bijna goed,alleen bij een valtra zit de vooras aan het carter,duurde iets langer maar niet zo lang als de hele motor demonteren.Na 1 dag draaide ie weer
Albert
Bij twijvel een drukmeter aansluiten op de plaats van de druksensor.
Albert
Ooit het geluid van een drooglopende turbo gehoord?Ik nu wel.De leiding heb ik gezien,de nieuwe ook ,die was iets anders het komt blijkbaar vaker voor.De oliedruksensor is getest voor de trekker afgevoerd en gerepareerd is.(motoroliedruk was nog 0.6 bar,nu weer 6)
paul1
eeeeeeeh, PZ is van Kuhn
paul1
George Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eeeeh PZ bestaat al een jaar of 10 niet meer.

jawel hoor(klik)
kaas
moet je eens doen met een lange dunne aftakas heb je hem mooi in een dikke bocht staan
anonymous_78
>> Je zal net met de vetspuit tussen/onder de hooischudder liggen

wim zet jij je trekker niet uit onder het doorsmeren ??
anonymous_78
wim ,als je de schudder aankoppelt en dan uitklapt kan je overal bij , en een schudder zet je na het laatste kuilen toch doorgesmeert en schoongespoten in de berging .
anonymous_78
inruilen dat ding , en koop een kuhn , je leven is meer waard dan een PZ
anonymous_78
mijn 304 met 2 frontgewichten kan hem hebben
George
Moet je inderdaad niet meemaken met een hooischudder in transportstand. Ik gebruik bij mijn Deutz altijd de ecostand van de 540 toerenaftakas. Deutz heeft een 4 toerige aftakas.540 norm en eco en 1000 norm en eco. Tja dat is dan mischien wel het enige voordeel dat de trekkers van tegenwoordig hebben met al hun elektronica dat er geen ''mechanische'' kabel kan breken.
George
Eeeeh PZ bestaat al een jaar of 10 niet meer.
George
Gebruikt de merknaam in de typeaanduiding.
Jannus
schandalig,zou niet mogen gebeuren bij een merk als Fendt,gelijk overstappen op een ander merk
anonymous_106
ik zal jouw taal eens pureren

lettelijk is met een r ---- letterlijk

kalm an klaas
anonymous_106
je was me net voor

kalm an klaas
anonymous_106
ja het is een wonderlijke dag

kalm an klaas
anonymous_106
als je mijn winnende nummer in de loterij maar kunt voorzien dan is het mij goed
de rest is je dan vergeven

kalm an klaas
frank b
Tja, Fendt hé?
spotmelker
Zo gebruik ik mijn trekker met voorlader ook voor de mixer. Omdat die altijd maar korte tijd draait met het laden/schuiven e.d. heb je niet door dat de radiateur potdicht zit. Toen eens mixen, na 5 minuten een stoomwolk, snel de kap open en de baal hooi van de radiateur af gehaald en stationair weer "op temperatuur"laten komen. Bij stopzetten (geen warmteafvoer) loop je het risico dat de koppakking eruit knalt.
Scarlett
Gefeliciteerd Wim, je bent blijkbaar door het oog van de naald gegaan.
Scarlett
Kan ja, maar nog niet meegemaakt of gehoord dat dat gebeurd is.
Scarlett
Tied dai op gymnastiek gaot Wim.
matt
Heb je dat gezien Wim die dikke moterkap op 3.19,dan heb je geen stuurpiloot meer nodig
anonymous_225
Beste Wim, als de moter draait kunt U er dan wel bij?
anonymous_318
Wim, wij hebben een keer meegemaakt dat het oliedruklampje begon te branden, met dezelfde redenatie als die van jou werd er doorgereden, totdat toerental afnam, knal en drijfstang door het blok heen. Wat later bij demontage bleek dat de oliepomp as was gebroken en dat dus de oorzaak was van het brandende lampje.
anonymous_318
Wim, dan neem je dan eerst de tussenas voor het starten wel even los? en smeer die dan eerst even.
Ramrod2
Misschien was de kabel niet geknapt als je de groepenschakeling vaker in neutraal zet en de koppeling vrij. Dan staat de kabel tenminste niet zo vaak op spanning.
Ramrod2
Maar waarschijnlijk nog geen 6000 uur, als je beide trekkers tenminste evenveel gebruikt. Gezien dat is het niet Fendt-waardig
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden kas geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!