Hij is er weer
Vorige week wilde ik jullie even attent maken op een reportage op boerderij.nl maar die was zomaar weer verdwenen zodat de link niet werkte.Inmiddels hebben ze het weer hersteld dus hier is ie weer: [www.boerderij.nl]
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
-------------------------------------------------------
> Ziet er strak uit bro. Denk wel dat je rekening
> moet houden met de relatief grote oversteek, dit
> is ideaal voor bij de stortbak maar geeft ook meer
> kans dat bij het kiepen alle gewicht achterop komt
> en de wagen de (lichte) trekker van de grond tilt.
> Ik kan me dat nog wel herinneren met de DX 3.50
> met een 8 ton's Beco. Deze tandemkipper had
> vrijwel geen oversteek en toch nam die dat
> trekkertje mee de lucht in.
Bro, ik kan mij dat incident niet herinneren maar het is best mogelijk.
De plaats van de tandemas in dit geval is zo geworden omdat we dat bestaande frame gebruikt hebben en de achterkant niet verder in wilden korten want dan werd de bak wel erg klein of we hadden de voorkant weer moeten verlengen. Dan hadden we net zo goed een heel nieuw frame kunnen maken.
Met een beetje beleid zal het ook wel meevallen, bieten rollen er vrij makkelijk uit.
Overigens moet de oude 751 er voor, komt helemaal goed. .
-------------------------------------------------------
> Maar een vraagje, waarom maak je de achterklep
> niet op hydroliek?
Pieter,
Dat heeft m.i. geen zin en maakt alles alleen maar duurder.
Hydr. achterklep is een modeverschijnsel en alleen bij silagekippers nuttig.
-------------------------------------------------------
> Heel mooi resultaat!! Goed merk lasapparaat
> gekocht. Als je de lassen nog iets strakker gaat
> leggen (de voortloopsnelheid regelmatiger) en de
> zwaarte van constructie van de sleepvoet (zoals
> zelf ook al aangegeven) en misschien ook van de
> hefarm van het achterschot wat aanpast staat
> volgens mij niets een serie produktie nog in de
> weg. Wat de afwerking van de wagen betreft, hier
> kan menige fabriekswagen niet aan tippen. Gewoon
> TOP.
Klaas,
Bedankt voor je complimenten.
Die Esab is inderdaad een super lasmachine, icm met de juiste draad en het juiste gas. Dit kan heel veel verschil maken en de mensen van Esab hier hebben ons dat heel goed duidelijk gemaakt.
De regelmaat van de lassen kan altijd beter, waarschijnlijk heb je de lassen in de velg beoordeeld.
Maar neem maar van mij aan dat het laswerk verder van goede kwaliteit is, iet wat je bij sommige fabriekswagens niet altijd kunt zeggen.
De sleepvoet gaat nog veranderd worden maar ik zie geen reden om de hefarmen van het achterschot anders te maken.
Tot zover, met een vrachtje of 15 uien gedaan, functioneerd dat prima maar misschien dat ik er na de bietenoogst, waarbij hij toch zo'n 100 vrachten moet doen, anders over denk.
We shall see!
Je moet deze wagen ook een beetje zien als ons prototype.
Aankomende winter gaan we er nog een maken als het goed is en mogelijk zullen we wel wat modificaties aanbrengen.
Mogelijk dat we dan ook zelf het hele frame en tandemas gaan maken.
Mooi stuk eigen werk !
Ik begrijp uit de fotoreportage dat je in Canada geen kipper naar je zin kon vinden en daarom zelf aan het bouwen bent geslagen.
Maar met wat voor soort wagens rijden je Canadese collega's dan hun bieten naar de hoop ?
Hier worden de meeste bieten gelijk op vrachtwagens geladen die naast de rooier rijden, plm 27 ton lading en dan worden ze naar een centrale opslag gebracht waar ze worden gestort op hopen van 6 mtr hoog, 40 mtr breed en tot 300 mtr lang. Vandaaruit worden ze gedurende de maanden November t/m Maart naar de fabriek getransporteerd. Een deel van de bieten gaat in Sept en Oct rechtstreeks vanaf het land naar de fabriek. Die worden dan op de kopakker gestort en met een Ropa Muis opgeladen. Voor dat storten op de kopakker gebruiken ze wel kiepervrachtwagens, een enkeling heeft geimporteerde kiepers (paar VGM, paar Vaia) en verder gebruiken ze de meest waanzinnige bietenwagens met laadvermogens van ruim 30 ton en die draaien ze dan met een losband weer leeg op de kopakker. Ik weet niet hoe ik hier foto's bij kan plakken anders kon ik wel wat laten zien.
Bietenoogst,